Sanna Vauranoja Ongelmista ratkaisuja

Olemassaolevaa on helppo kehittää

Ihan ensiksi haluan kiittää Beniä säästölistasta, joka on minusta erinomainen ratkaisuesitys taloutemme tilaan. Kuten jokainen jotain joskus tehnyt tietää, olemassaolevia asioita on helpompi lähteä parantelemaan kuin luoda jotain alusta alkaen itse. Siksi kai kokeneet yrittäjätkin kehottavat ostamaan toimivan yrityksen nollasta aloittamisen sijaan. Niinpä varsinaissuomalaisena kansanedustajaehdokkaana ja terveen talouden puolestapuhujana laitan oman lusikkani Benin listaan.

1) Keskustelun rimaa korkeammalle

Toivottavasti keskustelun taso on kuluneen vuoden aikana saavuttanut pohjakosketuksensa ja nyt lähdetään ylöspäin. Jos ampuu yhden esitetyn säästö- tai kasvuehdotuksen alas, esittää jotain tilalle vastaavalla summalla. 

Etupolitikointi on myös syytä jättää eduskuntatyöskentelyssä vähemmälle. Kaiken tämän jälkeen käytännössä jokaisen on luovuttava jostakin, joten oikeastaan ainoa ryhmä, joiden etuja nyt voi hyvällä omallatunnolla valvoa, ovat lapset. Siis tulevien sukupolvien pöydästä ei ole syytä näpistellä tai varastaa yhtään enempää. 

2) Yksittäiset säästöt

Merkittävältä osalta olen säästöistäkin Benin kanssa samaa mieltä. Esimerkiksi ansiosidonnaisen leikkaaminen 250 päivään ei tuo pelkästään 70 miljoonaa säästöä vaan välillisesti suurella todennäköisyydellä saman verran vuosittain lisää ansioverotuloja valtion kassaan. 

Julkisen sektorin työajan pidennys jäi minua mietityttämään. Parantaako päivittäisen työajan pidentäminen tuottavuutta vai olisiko lomaoikeuden tarkistaminen lähemmäs yksityisen sektorin lomakertymää vielä tehokkaampi. Monessa työssä päivittäinen työaika ei enää suoraan kerro työn tekemisestä tai tuottavuudesta. Viranhaltioiden lomaoikeuden normalisointi olisi yhteiskunnan oikeudenmukaisuutta ajatellen hyvä suuntaus, mutta ehkä näitä kahta vaihtoehtoa voisi tarjota julkisen sektorin työntekijöille ajatuksella, kumpi olisi parempi. 

Yksityisen hammashuollon Kelakorvausta en lähtisi leikkaamaan. Sen sijaan lopettaisin kokonaan julkisen hammashuollon yli 18-vuotiaille ja vähävaraisten hammashuollon hoitaisin palveluseteleillä yksityisillä. Jos yksityistä hammashuollon Kelakorvausta halutaan leikata tai poistaa, miksi sitten ei samaa tehtäisi kaikelle yksityiselle terveydenhuollolle?

3) Populismi

Ben on aivan oikeassa, että symbolista arvoa on myös omien etujen leikkaamisella, vaikka valtiontalous ei niillä pelastuisikaan. Kansanedustajien kulukorvauksia saataisiin leikattua myös sähköisten kokousten lisäämisellä. Kansanedustajat voisivat hoitaa osan kokouksista etätyöyhteyksillä, jolloin kulukorvauksia ei tarvitsisi maksaa niin paljon. Puoluetukea voitaisiin jäädyttämisen sijaan leikata. 

4) Oma lisäykseni: lisää kasvua ja työtä

Koska terveessä taloudessa menot ja tulot ovat tasapainossa ja tuloja emme enää kasvata veroja kiristämällä tai velkaa ottamalla, vaihtoehdoiksi jäävät menojen supistaminen ja tulojen kavattaminen työtä tekemällä. Menoja supistaisin edellä mainittujen ohella subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta luopumalla ja haittaveroista erityisesti tupakkaveroa voi vapaasti nostaa. 

Tulopuolelle ehdotan kasvua kotitalousvähennyksen kriteereitä löysentämällä, vähennysoikeuden prosenttiosuutta kasvattamalla ja euromääräistä ylärajaa nostamalla. Mikäli ne, joilla on varaa, ostaisivat enenevissä määrin palkallaan palveluita, syntyisi verovähennyksinä menetettyjen ansioverotulojen tilalle työtä, josta maksettaisiin arvonlisäveroa, yhteisöveroa ja ansiotuloveroa. Lisäksi työn lisääntyessä vähenisi työttömien osuus, maksutaakka ja työllisyys kohenisi. Samaa työn lisäämisen ideologiaa käyttäisin ensimmäisten 1-5 työntekijän sivukulujen huojentamiseksi määräajaksi. Sivukulut voisivat nousta työsuhteen kahden ensimmäisen vuoden aikana esimerkiksi 40 prosentista normaalitasolle pykälittäin.  

Ei muuta kuin tekemään - töitä ja uudistuksia. 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Pekka Heliste

Parempi tulos saavutetaan, jos jäädytetään julkisen sektorin palkat ja niistä karsitaan samalla Kokkomus/kataislisä, joka syntyi kun Kokoomus osti vaalivoiton 2007

Tulonsiirrot ovat jotain 15 miljardia euroa , mutta julkisen sektorin palkat 30 miljardia, oten samaan tulokseen pääsemiseksi ei edes tarvitse tehdä täydellistä jäädytystä vaan edelleen voidaan tehdä ns järjestelyvarakorotuksia

Mutta virkamiespuolueena Kokoomus ei uskalla käydä virkamiesten kimppuun vaan hyökkää kaikkein heikoimmassa asemassa olevien kimppuun

ulf fallenius
Pekka Heliste

Ansiosidonnaisen puolittaminen ei säätä julkisia varoja ollenkaan

Valtio maksaa ansiosidonnaista saavillekin vain peruspäivärahan , ansio-osa tulee TVR:tä , joka on yksityinen vakuutusyhtiö.

Ja kun peruspäiväraha/ansiosidonnainen loppuu niin henkilö siirtyy työmarkkinatuelle, joka on yhtä suuri kuin peruspäiväraha eli säätöä ei ansiosidonnaisen puolittamisella synny

Ben laskettelee luikuria tietoisesti

En myöskään ymmärrä Vauranojan kuvaaman 70 miljoonan säätöä ja verotulojen lisääntymistä ?

Toimituksen poiminnat