*

Sanna Vauranoja Ongelmista ratkaisuja

Hallitus 2015

Juha Sipilä, eikö perussuomalaisten enemmistö ole kansanryhmä?

Jussi Halla-ahon tuomio on uskonrauhan rikkominen sekä kiihoittaminen kansanryhmää vastaan 50 päiväsakon arvoisesti vuodelta 2012. Rikollinen teko tapahtui nettikirjoituksen muodossa 2008 - ennen kuin Halla-ahosta tuli Helsingin kaupunginvaltuutettu. Eduskuntaan Halla-aho valittiin 2011 vaaleissa.

 

Muuttaako Halla-aho mitään muuta kuin maahanmuuttopolitiikkaa?

Auttakaa minua ymmärtämään, mikä on Halla-ahon tuoman suunnanmuutoksen vaikutus muuhun kuin maahanmuuttopolitiikkaan. Toistaiseksi olen nähnyt hänen kannanottojaan hallitusohjelmaan pelkästään maahanmuuton osalta. Ovatko kaikki muut asiat sitten ok Halla-aholle? Mitä hän ajattelee keskeisitä asioista kunten talous, työttömyys, maakuntauudistus ja sote?

Suomi sai hallitukseen fasistipuolueen

Nyt se on totta. Suomi sai fasistipuolueen hallitukseen. ONko se hyvä asia, siitä en ole varma.

Varmaa on se, että hallitus ei siihen kaadu, eikä ennenaikaisia vaaleja tule.

Saamme uuden ulkoministerin, todennäköisesti naisen, joka täälläkin blogailee ja ratsastaa maahanmuuttovihalla.

 

 

EK ja EVA Kokoomuksen takapiruina politiikan vaikuttajina

EK ja EVA ovat voimakkaasti lisänneet vaikuttamistaan politiikassa erityisesti EK:n sanouduttua irti työmarkkinoiden neuvotteluosapuolena olemisesta. Tänään EVA:n raportista liittyen mm kuvitellun oikeistopopulistisen puolueen saamaan äänimäärään on täällä keskusteltu jo paljon. Samalle päivälle osui lisäksi EK:n ehdotus Suomen perustulomalliksi, joka yhdistäisi asumis- ja toimeentulotuen.

YLE uutisoi mm seuraavaa:

Miksi työttömyyslukujen syitä joudutaan jatkuvasti arvailemaan?

Miksi ekonomistien ja muiden tarvitsee edelleen arvailla työttömyyslukujen taustoja ja paikkansapitävyyttä? Jo pitkään on ollut olemassa välineitä, joilla voitaisiin tarjota tarkempaa tietoa arvailujen sijaan. Vai onko sittenkin poliitikkojen etu, että asioissa on jatkuvasti suuri määrä tulkinnanvaraisuutta - silloin ne voidaan kääntää osoittamaan kehitystä aina jollakin keinolla. Tai sitten opposition suunnalta kääntää toiseen suuntaan. Lopulta tämä johtaa siihen, että keskustelu jää ratkaisemattomana junnaamaan paikalleen ja kaikki jatku kuten ennenkin.

Palkkamaltti edellyttää osinkomalttia ja investointeja kasvuun

Hallitus koittaa luoda kuvaa, jossa olisimme kaikki samassa veneessä Suomea pelastamassa. Minulle tulee mieleen ennemminkin lentokone, jossa on business- ja turistiluokka erillään. Nyt kiivaana käyvä keskustelu vaadittavasta maltista tuntuu tuntuu ulottuvan vain palkansaajiin ja ay-liikkeeseen. Kiky-sopimuksen tarkoituksena oli luoda kasvua, lisätä investointeja sekä parantaa työllisyyttä. Tuloksista ollaan montaa mieltä - tavoitteena ei ainakaan julkisesti ole kuitenkaan ollust tulonsirto palkansaajilta yritysten osinkoihin.

Harha terveydenhuollon kustannuksista, valtion menot 10% Ruotsia pienemmät

Erikoisesti on onnistuttu luomaan mielikuva siitä, että Suomi kuluttaisi terveydenhuoltoon enemmän rahaa kuin muut Pohjoismaat totuuden ollessa päinvastainen. Sari Sarkomaan blogissaan linkkaaman THL.n tutkimuksen mukaan Suomessa julkisen rahoituksen määrä on noin 10% pienempi kuin Tanskassa ja Ruotsissa sekä kuutisen prosenttia pienempi kuin Norjassa. Lisäksi siellä käytetään enemmän rahaa terveydenhuoltoon suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Onneksi olkoon Perussuomalaiset ja Toimi Kankaanniemi!

Onneksi olkoon Toimi Kankaanniemi sekä Perussuomalaiset,
saitte runnottua hallintarekisterilain läpi! Kieltämättä itseäni tappio kirvelee, mutta kyllä sen kestää.

En itse olisi uskonut näkeväni päivää, jolloin Perussuomalaiset ajaa voimakkaimmin läpi lakia, jota mm poliisi, syyttäjä, harmaan talouden valvonta, verottaja jne vastustavat ja osakesäästäjät kritisoivat, mutta EK ja Finanssialan keskusliitto varauksetta kannattavat. Pitkälle on hallitustaipaleella tultu siitä, mitä itse kuvittelin Perussuomalaisten ajavan.

Älkää hyväksykö hallintarekisterilakia ennen 50%:n mallin kuvausta

Näen merkittävän määrän epäselvyyksiä lakia paikkaavan ponnen 50%:n mallin suhteen enkä itse ole vakuuttunut sen toimimisesta käytännössä. Kun Kankaanniemi, Orpo ja Sipilä kehuvat sen toimivan aukottomasti ja verottajan saavan aina omansa, niin tämä pitäisi pystyä osoittamaan. Kun meillä on prosessikaavioihin erikoistunut pääministeri, niin tästäkin voisi samantien piirtää sellaisen, jotta toimivuudesta voidaan varmistua.

Aloitetaan vaikka yksinkertaisesta tapauksesta:

Kumpi on oikeassa, Verohallinnon harmaan talouden työryhmä vai Kankaanniemi?

Katsoin Verohallinnon harmaan talouden työryhmän lausunnon 21.10.2015 lakiehdotuksesta ja se näyttäisi olevan melkoisessa ristiriidassa Kankaanniemen, Orpon sekä Sipilän lausumiin takeisiin siitä, että 50%:n ennakkoverolla ja tietojenvaihdon kautta saatavalla kansallisuustiedolla saataisiin porsaanreiät tukittua.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä